14 augusti 2009

Perspektiv på bostadssituation

Att resa är att dö en smula, har någon sagt. För mig handlar resor inte bara om semester i bemärkelsen att slappna av och koppla bort, utan även om att upptäcka och få perspektiv. Under sommaren fick jag en hel del perspektiv, speciellt när det gäller rundturen i Serbien och Rumänien - två länder som för mig är intressanta ur ett historiskt perspektiv.

Själva rundresan i Rumänien, vilken upptog den mesta tiden, var spännande och jag njöt av att titta på omgivningarna och folklivet. Men det som slog mig var att det fortfarande 20 år efter Ceuaucescus fall var som att komma till en helt annan värld, i synnerhet när det gäller den fysiska miljön. Många hus har renoverats och ser fina ut men så många andra är slitna och det är beklämmande att se. Efter 1989 var det samma folk från kommunisttiden som satt vid makten, även om partiet hade försvunnit, och detta blir väldigt tydligt.


Så läste jag i min resguide att nästan hälften saknar vattentoalett och jag undrade om detta verkligen kan stämma. Men visst stämmer det. Jag läser i en EU-rapport att 40 procent av hushållen inte har en vattenspolande toalett inomhus.

Jag är helt övertygad om att många rumäner är lyckliga, oavsett toaletterna, men för mig som turist, utifrån mitt etnocentriska perspektiv, blir det uppenbart att vi trots allt har det rätt så bra.

Källa
First European Quality of Life Survey: Quality of life in Bulgaria and Romania
 
web traffic statistics