26 juni 2009

Definition av bostadsbrist

Boverket gör varje en bostadsmarknadsenkät och får sitt underlag från Sveriges samtliga kommuner. Igår kom årets undersökning och den visar en nedgång i bostadsbristen vilket är första gången sedan mitten av 1990-talet. Samtidigt ser jag på Hemnet att 45 000 bostäder är till salu.

Det finns många förklaringar och åsikter kring varför det skulle vara bostadsbrist i Sverige. Nu varken kan eller vill jag avgöra riktigheten men en intressant sak är att vi i Sverige, trots bostadsbrist, snittar väldigt högt när det gäller bostadsyta per capita. Boverket problematiserar begreppet bostadsbrist och säger att obalans mellan antalet lägenheter och antalet bostadssökande inte är det samma som nybyggnadsbehov. Det kan istället vara ett uttryck för en dynamisk ekonomi där ökade inkomster leder till ökad efterfrågan på bostäder. Och det behöver inte heller innebära bostadssociala problem, men kan göra det. Kommunerna uppger att de som har särskilt svårt att få en bostad är 1. Medelålders och äldre som vill flytta till mindre bostad. 2. Hushåll med höga krav på attraktivt läge. 3. Ungdomar (listan fortsätter).

Här på kontoret märks det allt mer att det är sommar. Mina kollegor får färre samtal från styrelserna i bostadsrättsföreningar och några kollegor är redan på semester. Själv får jag vänta på ledighet ytterligare ett tag men nästa vecka ska några av oss åka till Almedalsveckan på Gotland och jag hoppas kunna blogga därifrån.
 
web traffic statistics