16 juni 2010

Det är inte bara styrelsen som behöver utbildning

Det händer att föreningar anlitar mig som ordförande på deras stämma. Och jag har nu ännu en gång lämnat ett stormigt årsmöte bakom mig. Många gånger går föreningsstämmorna lugnt tillväga. Visst kan människor vara oense men till sist kommer alla överens därför att man respekterar varandra. Men ibland förekommer det stämmor som inte är fullt så trevliga. Vanligast är ett några få tar stor plats och agerar som om de vore hyresgäster och ser styrelsen som en motpart eller som en serviceinstans.

Om jag gör en högst ovetenskaplig analys av anledningen till att dessa stämmor blir olustiga drar jag slutsatsen att det hela beror på missuppfattningar och dålig kunskap. Man har helt enkelt inte förstått grunderna för ett kollektivt ägande.

Jag är inte längre irriterad på de som bara klagar men aldrig vill sitta i styrelsen. Har numera förstått att de bara behöver relevant utbildning.

I höst kommer SBC att för sina medlemsföreningar hålla en kurs som heter ”Livet i en bostadsrättsförening”. Den är till för alla de som inte sitter i styrelsen.

Ett bra tips blir därför är att föreningar som upplever att man har svårt att komma överens med medlemmarna erbjuda dem att gå kursen (kostnadsfritt för medlemsföreningar) så att de bättre förstår hur en förening fungerar. Förhoppningsvis blir de då sedda och mer delaktiga.

De kanske bara är det som behövs för att stämningen i föreningen ska bli bättre.
 
web traffic statistics