11 januari 2010

Vem ska man lita på?

Nytt år, nya tag och själv hoppas och vill jag tro på ett bra 2010. Så i årets början läser jag spekulationer om hur bostadspriserna kommer att utvecklas men blir inte mycket klokare av det experter säger. Frågan är om det blir högre räntor, högre arbetslöshet och om hur det påverkar bostadspriserna.

Idag hittar jag två artiklar om bostadspriserna, en i Svenska Dagbladet och en i Dagens Industri (som inte verkar finnas på webben). SvD säger att "Bankekonomer om bostadsexperter räknar med små prisrörelser på bostadsmarknaden under 2010", medan DI skriver att "Experter tror på fallande bomarknad". Redan här blir jag förvirrad. Ännu mer förvirrad blir jag när samme bostadsexpert uttalar sig om marknaden i de båda tidningarna - med helt olika utsagor. I SvD-artikeln står det att fastighetsprofessorn Stellan Lundström inte "tror på några drastiska prisförändringar på bomarknaden under 2010." Men i DI står det att han visserligen tror att priserna stabiliseras under våren men känner oro för "vad som händer till hösten när räntan börjar ticka uppåt" och att vi "förr eller senare måste återgå till en räntenivå på 5-6 procent".

Vad som händer i framtiden kan ingen veta, utan det handlar just om spekulationer. Det enda vi kan göra är att titta tillbaka i tiden och se vad som hänt. Där vet vi att en av de bästa investeringarna vi kan göra är att långsiktigt äga sin bostad.
 
web traffic statistics